V U 823/16 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Legnicy z 2016-10-11
Sygn. akt V U 823/16
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 11 października 2016 r.
Sąd Okręgowy - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Legnicy
w składzie:
Przewodniczący: SSO Adrianna Mongiałło
Protokolant: star. sekret. sądowy Klaudia Treter
po rozpoznaniu w dniu 11 października 2016 r. w Legnicy
sprawy z wniosku Z. K.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L.
o emeryturę górniczą
na skutek odwołania Z. K.
od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L.
z dnia 5 lipca 2016 r.
znak (...)
oddala odwołanie
UZASADNIENIE
Decyzją z 5 lipca 2016r., znak: (...), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L. odmówił wnioskodawcy Z. K. prawa do emerytury górniczej wskazując w uzasadnieniu, że nie przedłożył on do wniosku żadnych nowych dowodów, które miałyby wpływ na zmianę stanowiska ZUS wyrażonego we wcześniejszej decyzji odmownej z 20 października 2014r. (art. 114 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z FUS).
Odwołanie od powyższej decyzji złożył Z. K., domagając się jej zmiany poprzez przyznanie mu prawa do emerytury górniczej. Wniósł o zaliczenie do stażu uprawniającego go do ww. świadczenia okresu odbywania służby wojskowej.
W odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wniósł o jego oddalenie, argumentując jak w zaskarżonej decyzji. Dodał nadto, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami okres odbywania służby wojskowej nie jest zaliczany do pracy górniczej ani do pracy równorzędnej z pracą górniczą wymienionej w art. 50c ustawy emerytalnej.
Sąd ustalił następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca Z. K., ur. (...), w dniu 6 czerwca 2016r. złożył kolejny wniosek o przyznanie emerytury górniczej, w którym wniósł m.in. o zaliczenie do pracy górniczej okresu służby wojskowej. Do wniosku nie dołączył nowych dowodów.
Decyzją z 5 lipca 2016r. - zaskarżoną w niniejszej sprawie - Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w L., powołując się na art. 114 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z FUS, odmówił wnioskodawcy prawa do emerytury górniczej, wskazując, iż nie przedłożył on żadnych nowych dowodów, które wpłynęłyby na zmianę dotychczasowego odmownego stanowiska ZUS.
/bezsporne/
Wnioskodawca na dzień 6 czerwca 2016r. posiada udowodnione okresy pracy górniczej w wymiarze 23 lat, 6 miesięcy i 28 dni. Do okresów tych nie został zaliczony okres odbywania przez Z. K. służby wojskowej od 29 kwietnia 1984 r. do 8 kwietnia 1986 r. oraz okres przerwy po odbyciu służby wojskowej od 9 kwietnia 1986 r. do 5 maja 1986 r. Ww. okres przypadał w czasie trwania górniczego stosunku pracy wnioskodawcy, zaś po zakończeniu służby i skorzystaniu z przysługującej przerwy, wnioskodawca powrócił do pracy u dotychczasowego pracodawcy.
Wyrokami z 21 września 2010r. ( VU 472/10), z 4 stycznia 2012r. ( V U 80/11),
9 października 2013r. ( V U 670/13) i 1 lipca 2015r. ( V U 60/15) Sąd Okręgowy w Legnicy oddalił odwołania Z. K. od decyzji odmawiających mu prawa do emerytury górniczej. Kwestia zaliczenia okresu służby wojskowej do stażu uprawniającego do emerytury górniczej była przedmiotem rozpoznania w sprawach o sygn. V U 670/13
( apelacja wnioskodawcy została oddalona wyrokiem Sadu Apelacyjnego we Wrocławiu
z 9 maja 2014r.) i V U 60/15.
dowód: - akta emerytalne wnioskodawcy
- akta Sądu Okręgowego w Legnicy V U 472/10, V U 880/11, V U 670/13, V U 60/15;
Sąd zważył, co następuje:
Odwołanie nie jest zasadne.
Zgodnie z art. 50a ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.jedn.: Dz.U. z 2016r. poz. 887), emerytura górnicza przysługuje pracownikowi, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) ukończył 55 lat życia;
2) ma okres pracy górniczej wynoszący łącznie z okresami pracy równorzędnej co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn, w tym co najmniej 10 lat pracy górniczej określonej w art. 50c ust. 1;
3) nie przystąpił do otwartego funduszu emerytalnego albo złożył wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem Zakładu, na dochody budżetu państwa.
Wiek emerytalny wymagany od pracowników: kobiet mających co najmniej 20 lat,
a mężczyzn co najmniej 25 lat pracy górniczej i równorzędnej, w tym co najmniej 15 lat pracy górniczej, o której mowa w art. 50c ust. 1, wynosi 50 lat (ust. 2).
W rozpoznawanej sprawie niesporne było, że wnioskodawca posiada udowodnione okresy pracy górniczej w wymiarze 23 lat, 6 miesięcy i 28 dni. Spór sprowadzał się natomiast do ustalenia możliwości zaliczenia do stażu uprawniającego do emerytury górniczej okresu służby wojskowej wnioskodawcy. Poza sporem przy tym było, że Z. K.
w okresie od 29 kwietnia 1984 r. do 8 kwietnia 1986 r. odbywał zasadniczą służbę wojskową, a następnie - od 9 kwietnia 1986 r. do 5 maja 1986 r. - korzystał z przysługującej mu przerwy po odbyciu służby wojskowej.
W ocenie Sądu, w rozpoznawanej sprawie nie było podstaw, by wskazywany przez wnioskodawcę okres służby wojskowej zaliczyć do stażu pracy górniczej wykonywanej pod ziemią stale i w pełnym wymiarze czasu pracy. Możliwości takiej nie dają bowiem żadne przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS, w tym przede wszystkim obowiązujące od
1 stycznia 2007r. art. 50a, czy art. 50e. Wcześniej natomiast okres takiej służby mógł być zaliczony do pracy górniczej, lecz jedynie wyjątkowo. Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 19 kwietnia 2006r. (II UK 141/05) - okres czynnej służby wojskowej, poprzedzonej pracą górniczą wykonywaną stale i w pełnym wymiarze czasu pod ziemią, pod warunkiem podjęcia takiej pracy w ciągu 30 dni od zakończenia służby wojskowej, zalicza się do okresów pracy górniczej, o której mowa w art. 48 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.jedn.: Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.), przy ustalaniu prawa do emerytury górniczej, wyłącznie pracownikom zwolnionym z pracy w ramach restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego, którzy złożyli wnioski emerytalne do dnia 31 grudnia 2002 r. na podstawie art. 54 ust. 1 ustawy z 26 listopada 1998r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz.U. Nr 162, poz. 1112 ze zm.) lub do dnia 31 marca 2004 r. na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z 28 listopada 2003r. o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003 - 2006 (Dz.U. Nr 210, poz. 2037 ze zm.), pod dodatkowymi warunkami, że posiadali co najmniej 15 lat pracy górniczej wykonywanej pod ziemią stale i w pełnym wymiarze czasu pracy oraz spełniali warunki określone w art. 49 ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Do dnia 31 grudnia 2008r. możliwość zaliczenia okresu służby wojskowej do emerytury górniczej ze względu na wiek przyznawanej na podstawie art. 34 w zw. z art. 49 istniała na podstawie przepisów ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w brzmieniu ustalonym przepisami art. 1 pkt. 1 ustawy z 22 września 2006r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Katalog okresów pracy zaliczalnej do pracy górniczej wymieniony był w art. 38 ustawy emerytalnej. Wnioskodawca jednak żadnej z powyższych przesłanek zaliczenia okresu służby wojskowej do okresów pracy górniczej nie spełnił, co potwierdził także Sąd Okręgowy w Legnicy, który procedował już o takim samym żądaniu wnioskodawcy zgłoszonym w sprawie o sygn. V U 60/15. Argumentacja tego Sądu pozostaje także aktualna i w niniejszej sprawie, a Sąd w pełni ją podziela.
Zgodnie z art. 114 ust.1 ustawy emerytalnej, prawo do świadczeń lub ich wysokość ulega ponownemu ustaleniu na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu, jeśli po uprawomocnieniu się decyzji w sprawie świadczeń zostaną przedłożone nowe dowody lub ujawniono okoliczności istniejące przed wydaniem tej decyzji, które mają wpływ na prawo do świadczeń lub ich wysokość. Wnioskodawca - składając w przedmiotowej sprawie ponowny wniosek o zaliczenie okresu służby wojskowej do okresów pracy górniczej - nie przedstawił żadnych nowych dowodów ani nie wskazał nowych okoliczności istniejących przed wydaniem decyzji, które miałyby wpływ na jego prawo do świadczenia (art. 114 ust. 1 ustawy emerytalnej).
Tym samym, w niniejszej sprawie nie było żadnych podstaw do zmiany zaskarżonej decyzji, a argumenty odwołania, w szczególności te dotyczące powołanego orzecznictwa Sądu Najwyższego - nie zasługiwały na uwzględnienie. Powołane przez wnioskodawcę judykaty nie dotyczą bowiem emerytury górniczej lecz emerytury w szczególnych warunkach, która od emerytury górniczej różni się zarówno podstawą prawną, jak i przesłankami jej przyznania. Emeryturę górniczą uznać należy za szczególny przywilej przyznawany jedynie tym, którzy spełnią wszystkie określone ustawowo warunki. Ustawodawca zaś, regulując to prawo, od dnia 1 stycznia 2007 r. określił też ściśle, jakie okresy należy uznawać za okresy pracy górniczej i w tym zakresie w odniesieniu do okresów służby wojskowej nie poczynił żadnych wyjątków. Okresy te zatem - wbrew odmiennemu stanowisku wnioskodawcy - nie mogły zostać uznane ani za okresy pracy górniczej ani za okresy zaliczalne do pracy górniczej/równorzędne z tą pracą.
Dlatego też, w świetle powyższych uwag, odwołanie wnioskodawcy podlegało oddaleniu, jako niemające uzasadnionych podstaw, w oparciu o art. 477 14 § 1 k.p.c.
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Legnicy
Osoba, która wytworzyła informację: Adrianna Mongiałło
Data wytworzenia informacji: